Gå till innehåll
  • Ledigt just nu
    • Sök objekt
    • Lediga lägenheter
    • Lediga p-platser
    • Lediga lokaler
  • Nyproduktion
    • Pågående projekt
    • Kommande projekt
      • Genarp - Aspeholm
      • Hässleholm - Björklunda
      • Kristianstad - Fängelset
      • Malmö - Öster om mässan
      • Västerås - Sätra
  • Mina sidor
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
  • Frågor & svar
    • För dig som hyresgäst
      • Min bostad
      • Hyresavi & betalning
      • Inflytt- & avflyttning
      • Trivsel & trygghet
    • För dig som bostadssökande
      • Min profil
      • Intresseanmälan & bostadskö
      • Visning & kontrakt
  • Blanketter
  • Uthyrningsriktlinjer
Logga in
Registrera dig
Klarabo
 
Hem / Frågor & svar / För dig som hyresgäst / Min bostad
  • Ledigt just nu
  • Nyproduktion
  • Mina sidor
  • Frågor & svar
    • För dig som hyresgäst
      • Min bostad
      • Hyresavi & betalning
      • Inflytt- & avflyttning
      • Trivsel & trygghet
    • För dig som bostadssökande
  • Blanketter
  • Uthyrningsriktlinjer

Min bostad

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Får jag måla om eller tapetsera i min lägenhet? 
  • Kontakta alltid ditt lokala kontor för informtion och överenskommelse.
    Kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida eller i ditt trapphus. 

  • Vad gör jag om jag tappar bort en nyckel? 
  • Skapa ett ärende på Mina sidor eller kontakta Felanmälan som hjälper dig att registrera ett ärende.
    Observera att du som hyresgäst blir debiterad kostnaden för låsbyte och nya nycklar. 

    Saknas alla nycklar vid en eventuell avflytt kommer du som hyresgäst att bli debiterad för ett låsbyte. 

  • Hur går jag tillväga om jag vill byta ut mina vitvaror? 
  • Vi som hyresvärd byter ej ut fullt fungerade vitvaror men du som hyresgäst kan alltid ställa frågan till oss om det är möjligt att göra ett tillval på detta i din lägenhet. Vi måste först kontrollera om det är möjligt att göra en ny installation och sedan måste du som hyresgäst godkänna kostnaden för det eventuella tillvalet innan arbetet påbörjas.

    Skapa ett ärende på Mina sidor eller kontakta oss så kan vi kolla på möjligheterna till att göra ett tillval.

  • Hur vet jag om mitt ärende är akut?
  • Om felet i din bostad eller i fastigheten där du bor kan innebära en fara för dig, dina grannar eller för fastigheten så är ärendet akut och du ska då anmäla det direkt.

    Exempel på akuta fel:

    »
    Vattenledning som brustit och vattnet strömmar ut
    » Helt eller delvis strömlöst 
    » Misstänkt elfel eller skada på elledning
    » Trasig entrédörr eller krossad glasruta
    » Stopp i avlopp där det finns risk för vattenskada 

  • Kan jag hyra ut min lägenhet i andrahand?
  • För att få hyra ut din lägenhet i andrahand måste du först alltid ansöka om andrahandsuhyrning till oss. Kontakta oss för att få en blankett utskickad till dig. 

    Handläggningstiden på andrahandsansökningar är upp till tre månader och du får besked från oss så snart vi börjat handlägga ert ärende. Vi handlägger inkomna ärenden i turordning. Din ansökan måste vara korrekt ifylld och en andrahandsuthyrning godkäns endast om det finns beaktansvärda skäl för uthyrningen. Vi gör bedömning från varje enskilt fall och efter Hyreslagen. Vi meddelar alltid dig som hyresgäst om din ansökan godkänns eller nekas. 

    Exempel på beaktansvärda skäl kan vara: 
    » Studier eller arbete på annan ort
    » Provbo som sambo
    » Ålder eller sjukdom
    » Särskilda familjeförhållanden 

    Du som hyresgäst till oss har alltid ansvar för lägenheten och dess omgivning trots om en andrahandsuthyrning har blivit godkänd.

    Otillåten andrahandsuthyrning kan leda till att ditt hyreskontrakt sägs upp. 

  • Jag har inte fått svar på min felanmälan, vad är status?
  • Våra fastigshetstekniker och fastighetskötare kollar inkomna ärenden flera gånger om dagen. Vi måste alltid prioritera ärenden som är mest akut först och som påverkar boendesituationen för våra hyresgäster. En felanmälan/ett ärende som berör en mer generell fråga eller där våra tekniker gör bedömningen att det kan vänta hanteras vid ett senare tillfälle. Om du tycker att ditt ärende bör vara påbörjat men du inte har fått någon kontakt från oss är du välkommen att ringa in till oss igen för att lägga en påminnelse.

    Väder och vind är en orsak till att handläggningstiden ibland är längre än normalt. Kommer det exempelvis mycket snö i ett område så måste det tillsammans med det som är mest akut prioriteras först.

  • Får jag byta min bostad?
  • För att eventuellt få genomföra ett bostadsbyte krävs det att du som hyresgäst har vårt samtycke. En ansökan om bostadsbyte måste därför alltid skickas in till oss för handläggning.

    Hanteringstiden för ett bostadsbyte är upp till tre månader och vi hanterar ansökningar i turordning. För att ett bostadsbyte ska godkännas krävs det att du har ett beaktansvärt skäl till bytet och att bytesparten kan accepteras som hyresgäst hos oss enligt våra uthyrningsriktlinjer. Vi gör bedömning från varje enskilt fall och efter Hyreslagen. Vi meddelar alltid dig som hyresgäst om din ansökan godkänns eller nekas. 

    Exempel på beaktansvärda skäl för bostadsbyte är: 
    » Ändrade familjeförhållande
    » Väsentligt förändrad ekonomi
    » Studier eller arbete på annan ort
    » Förbättrad boendestandard 

    Observera att om du eller bytesparten har bott mindre än 1 år i sin nuvarande bostad kommer er ansökan att avslås. 


 
KlaraBo Sverige AB
 
  • Ordinarie sida
  • Platskarta
  • Webbplatsinformation
 
© KlaraBo Sverige AB 2025