Gå till innehåll
  • Ledigt just nu
    • Sök objekt
    • Lediga lägenheter
    • Lediga p-platser
    • Lediga lokaler
  • Nyproduktion
    • Pågående projekt
    • Kommande projekt
      • Genarp - Aspeholm
      • Hässleholm - Björklunda
      • Kristianstad - Fängelset
      • Malmö - Öster om mässan
      • Västerås - Sätra
  • Mina sidor
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
  • Frågor & svar
    • För dig som hyresgäst
      • Min bostad
      • Hyresavi & betalning
      • Inflytt- & avflyttning
      • Trivsel & trygghet
    • För dig som bostadssökande
      • Min profil
      • Intresseanmälan & bostadskö
      • Visning & kontrakt
  • Blanketter
  • Uthyrningsriktlinjer
Logga in
Registrera dig
Klarabo
 
Hem / Frågor & svar / För dig som hyresgäst / Inflytt- & avflyttning
  • Ledigt just nu
  • Nyproduktion
  • Mina sidor
  • Frågor & svar
    • För dig som hyresgäst
      • Min bostad
      • Hyresavi & betalning
      • Inflytt- & avflyttning
      • Trivsel & trygghet
    • För dig som bostadssökande
  • Blanketter
  • Uthyrningsriktlinjer

Inflytt- & avflyttning

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Hur säger jag upp min lägenhet? 
  • För att säga upp din lägenhet rekommenderar vi dig att logga in på ”Mina sidor” och säga upp med bankID. Du får då ett mail skickat till dig som du måste läsa igenom och sedan signera med ditt bankID. Om du ej har möjlighet till det finns en uppsägningsblankett att ladda ned på ”Mina sidor”.

  • När sker slutbesiktning av min lägenhet? 
  • Slutbesiktningen ska ske så nära avflyttningsdagen som möjligt. Vid slutbesiktningen ska lägenheten vara tömd och städad så att våra besiktningsmän kan utföra besiktningen i sin helhet. Eventuella brister eller anmärkningar ska åtgärdas innan nycklarna till lägenheten lämnas in. Vid godkänd besiktning lämnas nycklarna över till oss.

  • Min lägenhet ska renoveras, behöver jag slutstäda? 
  • Om annat inte har avtalats så ska din lägenhet alltid städas noggrant innan avflyttning. Även om lägenheten ligger i en renoveringsplan så kan det ändras fort. Vid anmärkning på städningen kan du som hyresgäst bli betalningsskyldig.

  • Kan jag hämta mina nycklar tidigare än inflyttningsdatumet? 
  • Vanligtvis kontaktar vi dig för att boka in en tid för nyckelutlämning. Nycklarna lämnas ut efter kl. 12.00 på inflyttningsdagen. Skulle inflyttningsdagen inträffa på en helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag efter kl. 12.00. 

  • Får jag flytta in med mina husdjur? 
  • Du som hyresgäst har fullt ansvar för dina husdjur. Det är tillåtet med husdjur i våra lägenheter om annat inte avtalas. Du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig för skador som ditt husdjur orsakat. Husdjuren får inte heller störa omgivningen eller rastas fritt på gården.

  • Jag vill flytta in tidigare, är det möjligt?
  • Det kan finnas möjlighet att justera ett inflyttningsdatum efter att kontraktet är klart. Kontakta ansvarig uthyrare för att framföra ditt önskemål och se om det är möjligt att justera. Om det är möjligt behöver du signera ett tilläggskontrakt som informerar om förändringen från ursprungsavtalet.

  • Lägenheten är inte städad ordentligt, vad ska jag göra?
  • Om du upplever brister eller fel i lägenheten i samband med din inflyttning så ska det anmälas till oss inom 7 dagar från inflyttningsdagen. Observera att om du har klagomål på städningen så är det viktigt att den informationen når oss direkt när du tillträder lägenheten. Ta gärna bilder på det som du anser ej uppfyller kraven och skicka in till oss. Vi som hyresvärd tillsammans med dig som hyresgäst gör en bedömning på om det är vi som ska åtgärda städningen eller om du själv kan ordna med det. Tänk på att alltid ta en dialog med oss först innan du åtgärdar något själv, det blir annars svårt för oss att avgöra om det fanns en brist eller inte i lägenheten. 

  • Kan jag vara säker på att min lägenhet är besiktad vid inflyttningstillfället?
  • Vi slutbesiktigar alla våra lägenheter vid en avflytt. Eventuella anmärkningar som görs under en besiktning ska vara åtgärdade innan du får tillträde till lägenheten (om annat inte avtalats).

    Om du upplever brister eller fel i lägenheten i samband med din inflyttning så ska det anmälas till oss inom 7 dagar från inflyttningsdagen. Observera att om du har klagomål på städningen så är det viktigt att den informationen når oss direkt när du tillträder lägenheten. Ta gärna bilder på det som du anser ej uppfyller kraven och skicka in till oss. Vi som hyresvärd tillsammans med dig som hyresgäst gör en bedömning på om det är vi som ska åtgärda städningen eller om du själv kan ordna med det. Tänk på att alltid ta en dialog med oss först innan du åtgärdar något själv, det blir annars svårt för oss att avgöra om det fanns en brist eller inte i lägenheten.  

  • Jag vill lämna min lägenhet tidigare och har en kompis som vill ta över den, hur gör vi?
  • Uppsägningstiden på din lägenhet är alltid tre (3) månader och det är denna tid du måste räkna med oavsett om du känner någon som kan ta över lägenheten tidigare. Vi följer rutiner gällande besiktningar och administration som sker vid en uppsägning, lova därför aldrig någon att de har rätt att överta lägenheten tidigare eller att det går att lösa. 

    Din kompis är alltid välkommen att registrera sig på vår hemsida som intressent och sen maila oss om att de är intresserade av lägenheten. Observera att vi i Visby tillämpar bostadskö och inte gör några avsteg från den!

 
KlaraBo Sverige AB
 
  • Ordinarie sida
  • Platskarta
  • Webbplatsinformation
 
© KlaraBo Sverige AB 2025