Gå till innehåll
  • Ledigt just nu
    • Sök objekt
    • Lediga lägenheter
    • Lediga p-platser
    • Lediga lokaler
  • Nyproduktion
    • Pågående projekt
    • Kommande projekt
      • Genarp - Aspeholm
      • Hässleholm - Björklunda
      • Kristianstad - Fängelset
      • Malmö - Öster om mässan
      • Västerås - Sätra
  • Mina sidor
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
  • Frågor & svar
    • För dig som hyresgäst
      • Min bostad
      • Hyresavi & betalning
      • Inflytt- & avflyttning
      • Trivsel & trygghet
    • För dig som bostadssökande
      • Min profil
      • Intresseanmälan & bostadskö
      • Visning & kontrakt
  • Blanketter
  • Uthyrningsriktlinjer
Logga in
Registrera dig
Klarabo
 
Hem / Frågor & svar / För dig som hyresgäst / Hyresavi & betalning
  • Ledigt just nu
  • Nyproduktion
  • Mina sidor
  • Frågor & svar
    • För dig som hyresgäst
      • Min bostad
      • Hyresavi & betalning
      • Inflytt- & avflyttning
      • Trivsel & trygghet
    • För dig som bostadssökande
  • Blanketter
  • Uthyrningsriktlinjer

Hyresavi & betalning

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Jag har betalat in på fel hyresavi? 
  • Ingen fara, vårt system känner av vilken avi som förfaller närmast och flyttar över pengarna till rätt hyresavi.

  • Jag har inte fått min hyresavi för denna månad? 
  • Vi aviserar runt den 7-10:e varje månad och aviserar månadsvis.
    Om du ej fått din hyresavi på mail/brev eller till din internetbank hittar du den alltid på ”Mina sidor” som en PDF.

    Tänk på att du som hyresgäst alltid är skyldig till att se till så att du har betalningsuppgifterna innan förfallodatumet passerar även om du inte mottagit din avi. 

  • När ska hyran betalas in? 
  • Hyran betalas i förskott varje månad. Tänk på att alltid betala din bostadshyra först vid akuta ekonomiska situationer. Betalas inte hyran i tid kommer du få ett inkassokrav, vilket medför en extra kostnad för dig. Om hyran fortfarande inte blir betald efter inkassokravet kommer du delges en uppsägning av ditt hyresavtal.

  • Hur skaffar jag autogiro?
  • Autogiro ansöker man om genom att använda den autogiroblanketten som finns under Blanketter i menyn. 
    Fyll i blanketten och skicka in till oss antingen via mail eller via brev. Observera att blanketten måste vara signerad för att vi ska kunna hantera din ansökan. 

    När vi har registrerat ditt autogiro får du en bekräftelse skickad till dig, tills dess betalar du precis som vanligt. 

  • Hur anmäler jag om e-faktura?
  • E-faktura ansöker du själv om via din internetbank genom att söka efter KlaraBo Sverige.

  • Jag skulle behöva skjuta på min betalning, är det möjligt?
  • Vi lämnar ej anstånd på hyresinbetalningar eller liknande. Om din hyresavi/direktfaktura ej är betald senast 7 dagar efter förfallodatum kommer ärendet att skickas vidare till vårt inkassobolag. 

    Om du önskar komma i kontakt med inkassobolaget för frågor eller funderingar om din inbetalning når du dem på telefon: 08-600 54 99. Vi använder oss utav Profina. 

 
KlaraBo Sverige AB
 
  • Ordinarie sida
  • Platskarta
  • Webbplatsinformation
 
© KlaraBo Sverige AB 2025